ΧΡΗΣΙΜΕΣ ΣΥΜΒΟΥΛΕΣ ΓΙΑ ΝΑ ΧΑΣΕΤΕ ΒΑΡΟΣ


Ζυγιστείτε συχνά. Η συχνή παρακολούθηση του βάρους σας θα σας βοηθήσει να προλάβετε μία αναπάντεχη αύξησή του. Το ζύγισμα μία φορά τουλάχιστον την εβδομάδα, φαίνεται να είναι μία βοηθητική μέθοδος για να διατηρήσετε σταθερό ή να μειώσετε το βάρος σας. Ωστόσο, πρέπει να τονιστεί ότι το βάρος μπορεί να αυξομειώνεται από τη μία μέρα στην άλλη, αλλά και μέσα στην ίδια ημέρα, καθώς μεταβάλλεται και η περιεκτικότητα του νερού στο σώμα μας. Οι μεταβολές αυτές δεν θα πρέπει να σας πανικοβάλλουν.

Ασχοληθείτε μόνοι σας με την αγορά, την παρασκευή και το σερβίρισμα του φαγητού σας. Αφιερώστε μία μέρα την εβδομάδα για να κάνετε τα ψώνια του σπιτιού και επιλέξτε μόνοι σας τα τρόφιμα για το διαιτολόγιό σας. Συμμετέχετε στην παρασκευή  του φαγητού σας και επιλέξτε τον τρόπο μαγειρέματος, τα υλικά και τις ποσότητες με βάση τις ανάγκες της δίαιτάς σας. Σημαντική είναι η συμβολή σας και στο σερβίρισμα του πιάτου. Υπολογίστε την ποσότητα που χρειάζεται για να ικανοποιήσετε την πείνα σας και σερβίρετε μόνο αυτή, χωρίς να ξαναγεμίσετε το πιάτο σας.

ΛΙΠΟΣ ΚΑΙ ΛΙΠΑΡΑ ΟΞΕΑ


Το λίπος αποτελεί την πιο αποδοτική πηγή ενέργειας για τον οργανισμό μας, αφού παρέχει 9 θερμίδες ανά γραμμάριο. Η καθημερινή μας πρόσληψη ανέρχεται περίπου στο 20-35% της ημερήσιας ενέργειας που προσλαμβάνουμε από την τροφή μας. Αντίθετα με όσα πολλοί πιστεύουν, το λίπος όχι μόνο δεν είναι «κακό», αλλά είναι και απαραίτητο για τη λειτουργία του οργανισμού. Μέσω του λίπους μπορούμε να λάβουμε τις λιποδιαλυτές βιταμίνες A, D, E και K, καθώς επίσης, και τα απαραίτητα λιπαρά οξέα που δεν μπορεί να συνθέσει μόνος του ο οργανισμός. 

Τα λιπαρά οξέα χωρίζονται σε 4 κατηγορίες: τα κορεσμένα, τα μονοακόρεστα, τα πολυακόρεστα και τα τρανς.

ΥΔΑΤΑΝΘΡΑΚΕΣ ΚΑΙ ΔΙΑΙΤΗΤΙΚΕΣ ΙΝΕΣ

Υδατάνθρακες





Οι υδατάνθρακες είναι το συστατικό που συναντάται στα περισσότερα τρόφιμα και παρέχει 4 θερμίδες ανά γραμμάριο. Στη ημερήσια διατροφή μας αποτελούν περίπου το 45-65% των θερμίδων που προσλαμβάνουμε, ενώ το 10-30% προέρχεται από πρωτεΐνες και το 30% περίπου από λίπος. Οι υδατάνθρακες ταξινομούνται σε δύο βασικές κατηγορίες: τους απλούς και τους σύνθετους.

ΠΡΩΤΕΪΝΕΣ


Οι πρωτεΐνες είναι μόρια τα οποία βρίσκονται στα τρόφιμα, παρέχουν 4 θερμίδες ανά γραμμάριο και αποτελούνται από άλλα απλούστερα μόρια, τα αμινοξέα. Τα αμινοξέα διακρίνονται σε απαραίτητα και μη απαραίτητα. Απαραίτητα, είναι εκείνα τα αμινοξέα τα οποία δεν μπορεί να συνθέσει μόνος του ο οργανισμός, και άρα θα πρέπει να τα παραλάβει από την τροφή. Οι πηγές πρωτεΐνης διακρίνονται σε 2 κατηγορίες, ανάλογα με το αν περιέχουν ή όχι τα απαραίτητα αμινοξέα.

Γαστροοισοφαγική Παλινδρόμηση (ΓΟΠ)


Τι είναι η ΓΟΠ; 

Είναι η παλινδρόμηση γαστρικού υγρού ή/και περιεχόμενου του στομάχου δια μέσου του κατώτερου οισοφαγικού σφιγκτήρα προς τον οισοφάγο.

Συμπτώματα:

Παλινδρόμηση γαστρικών εκκρίσεων, καούρα με επεισόδια οπισθοστερνικού καύσου, θωρακικό πόνο, ερυγές και σπασμούς του οισοφάγου, δυσφαγία, βράγχος της φωνής, λαρυγγίτιδα, χρόνιο βήχα, υπερέκκριση σιέλου, κοιλιακός πόνος. Χρόνια ΓΟΠ πιθανό να οδηγήσει σε οισοφαγίτιδα (φλεγμονή του οισοφάγου), φθορές του οισοφάγου, έλκη, ακόμα και αιμορραγία.

Σύνδρομο Πολυκυστικών Ωοθηκών (ΣΠΩ): Ποιος ο ρόλος της διατροφής μας;


Το Σύνδρομο Πολυκυστικών Ωοθηκών (ΣΠΩ) αποτελεί μία ενδοκρινική διαταραχή που αφορά περίπου το 15-20% των γυναικών που βρίσκονται στην αναπαραγωγική ηλικία. Βασικά χαρακτηριστικά του είναι οι ανωμαλίες στην έμμηνο ρύση (ολιγομηνόρροια ή αμηνόρροια) και η αυξημένη παραγωγή ανδρογόνων ορμονών, η οποία συνδέεται με κλινικά συμπτώματα όπως την αυξημένη τριχοφυΐα και την ακμή. 

Το ΣΠΩ είναι στενά συνδεδεμένο με αντίσταση στην ινσουλίνη και υπερινσουλιναιμία, και η παχυσαρκία ενισχύει και τα δύο αυτά φαινόμενα. Είναι γνωστό, ότι οι διαταραχές στο μεταβολισμό της γλυκόζης-ινσουλίνης αυξάνουν τον κίνδυνο εμφάνισης Σακχαρώδους Διαβήτη Τύπου 2 και καρδιαγγειακών νοσημάτων. Έτσι, σκοπός της διατροφής σε γυναίκες με ΣΠΩ θα πρέπει να είναι τόσο η βελτίωση των συμπτωμάτων του συνδρόμου σε βραχυπρόθεσμο επίπεδο, αλλά και η πρόληψη των χρονίων νοσημάτων που αναφέρθηκαν.