Η διατροφή του αθλητή

Για τους αθλητές μία σωστή διατροφή είναι απαραίτητη για την κάλυψη των αναγκών του οργανισμού σε θρεπτικά συστατικά, αλλά και για τη βελτιστοποίηση της αθλητικής απόδοσης. Οι ανάγκες και τα σημεία της διατροφής που θα πρέπει να δοθεί βαρύτητα είναι διαφορετικές από άθλημα σε άθλημα, ανάλογα το φύλο, την ηλικία, τη συχνότητα και την ένταση των προπονήσεων, αλλά και το εξατομικευμένο διαιτολόγιο του κάθε αθλητή.
Σε γενικές γραμμές τα σημεία που θα πρέπει να δοθεί προσοχή για τη διαμόρφωση του διαιτολογίου του αθλητή είναι τα εξής:
Ενέργεια: Η πρόσληψη επαρκούς ενέργειας είναι απαραίτητη, ιδιαίτερα σε περιόδους έντονων προπηνήσεων και κατά την προετοιμασία για κάποιον αγώνα, για τον έλεγχο του σωματικού βάρους και την αποφυγή ανεπιθύμητης μείωσης αυτού. Ανεπαρκής πρόσληψη ενέργειας μπορεί να οδηγήσει σε μείωση της μυϊκής μάζας του αθλητή, σε γρήγορη κόπωση και μειωμένη απόδοση.
Υδατάνθρακες: Είναι γνωστό ότι μία δίαιτα υψηλή σε υδατάνθρακες είναι σημαντική για αθλητές αγωνισμάτων που απαιτούν αντοχή, όπως δρομείς μεγάλων αποστάσεων ή ποδηλατοδρόμοι. Οι υδατάνθρακες είναι η κύρια πηγή παροχής ενέργειας σε αγωνίσματα και προπονήσεις που διαρκούν πάνω από μία ώρα, συνεπώς μία καλή φόρτιση με υδατάνθρακες ή αναπλήρωση κατά την άσκηση θα εξασφαλίσει ότι δεν θα ξεμείνετε από ενέργεια.
Πρωτεΐνη: Η επαρκής πρόσληψη πρωτεΐνης για τους αθλητές είναι απαραίτητη, αφού αποτελεί δομικό στοιχείο των μυών. Ωστόσο, οι ανάγκες ενός αθλητή σε πρωτεΐνη δεν ξεπερνούν σημαντικά τις ανάγκες ενός μη ασκούμενου και οι περισσότεροι αθλητές ήδη καταναλώνουν επαρκή πρωτεΐνη, όταν προσλαμβάνουν επαρκή ενέργεια από τη διατροφή τους. Τα αναγκαία επίπεδα πρωτεΐνης μπορούν να επιτευχθούν από τη διατροφή και μόνο, και ειδικά σκευάσματα πρωτεΐνης και αμινοξέων δεν κρίνονται απαραίτητα.
Λίπος: Το λίπος είναι απαραίτητο στη διατροφή ακόμα και του αθλητή. Μία μέτρια κατανάλωση “καλών” πηγών λιπαρών είναι αναγκαία για την απορρόφηση των λιποδιαλυτών βιταμινών και την παροχή απαραίτητων για των οργανισμό λιπαρών οξέων. Δίαιτες πολύ χαμηλές ή πολύ υψηλές σε λιπαρά θα πρέπει να αποφεύγονται.
Μικροθρεπτικά συστατικά: Μία ισορροπημένη διατροφή μπορεί να προσφέρει επαρκή επίπεδα βιταμινών και μετάλλων στον οργανισμό. Η χορήγηση συμπληρωμάτων συγκεκριμένων θρεπτικών συστατικών θα πρέπει να γίνεται από ειδικούς υγείας μόνο ύστερα από την σωστή αξιολόγηση του ιστορικού του αθλητή. Ομάδες αθλητών στις οποίες θα πρέπει να δοθεί μεγαλύτερη προσοχή για τυχόν ελλείψεις είναι όσοι ακολουθούν χορτοφαγικές ή άλλες  περιοριστικές δίαιτες, γυναίκες σε αναπαραγωγική ηλικία, έφηβοι και δρομείς μεγάλων αποστάσεων.
Ενυδάτωση: Η ενυδάτωση είναι ένας από τους πιο σημαντικούς διατροφικούς παράγοντες που θα πρέπει να λάβει υπόψη του ο αθλητής. Στόχος είναι η αποφυγή της αφυδάτωσης και όχι η αναπλήρωση υγρών, αφού μπορεί να έχει αρνητικές επιπτώσεις στην απόδοση του αθλητή. Καταναλώστε νερό ή άλλα ενεργειακά ποτά πριν, κατά και μετά την ολοκήρωση της άσκησης. Ένας καλός οδηγός για να υπολογίσετε την ανάγκη σας σε υγρά και να ελέγξετε τα επίπεδα της ενυδάτωσής σας είναι η ζύγιση πριν και μετά την άσκηση και η παρακολούθηση του χρώματος των ούρων.